A megfelelő domain név kiválasztása nem könnyű feladat. Viszont elkerülhetetlen. A saját weboldal megvalósításához ugyanis szükség van domain névre. Sőt, ez a legelső lépés a honlap megalkotásához. A leendő domain tulajdonosnak persze ennél a feladatnál számos kérdés és kétség motoszkálhat a fejében. Többek közt például az, hogy a potenciális név tömör és velős legyen, vagy inkább ötletes és fantáziadús? Illetve, fontos kérdés a végződés típusa is: magyar, vagy idegen nyelvű legyen? Arról nem is beszélve, hogy a domain összes alkotóelemének olyannak kell lennie, ami alapján a felhasználók a későbbiekben meg fogják találni az adott weblapot, így kiemelkedően fontos annak felépítése. Szerencsére van hat lépés, ami segíthet a választásban, és ennek a folyamatnak a leegyszerűsítésében.
Elsőként fontos meghatározni, hogy a leendő domain név cégnév legyen vagy inkább ne ebben a kategóiában gondolkodjunk. Persze evidens választás lenne a cég nevének használata a domainben, viszont ez a megoldás nem feltétlenül a legideálisabb. Amennyiben persze a cégnév tökéletesen tükrözi az az által kínált terméket és/vagy szolgáltatásokat, akkor jó ötlet lehet a domaint is arra építeni. Ha viszont nem ez jellemző a cég nevére, akkor jobb, ha más alternatívát választ a leendő domaintulajdonos. Jó ötlet egyébként, ha egy frappáns domain név mellé a cégnévvel összhangban lévő domaint is lefoglalja a potenciális tulaj, és az azon lévő forgalmat átirányítja a kardinálisabb névre.
Második lépésként át kell gondolni, hogy kik képezik majd a célcsoportot, legfőkébb a weboldal nyelvének meghatározása kapcsán. Persze ha magyar felhasználóknak szól a honlap, akkor sem feltétlenül csak magyar domain mellett lehet letenni a voksot. Illetve, ha a későbbiekben a külföldi piacok meghódítása lenne a cél, akkor jobb választás egy annak megfelelő domain nyelv alkalmazása.
A domain név választás harmadik lépcsőfoka a kulcsszóválasztás. Ez rendkívül fontos alapköve a weblap felépítésének. Ennél a lépésnél azokra a kulcsszavakra kell rátalálni, melyek akkor születnek meg a felhasználók gondolataiban, mikor a domaintulajdonos termékeit és/vagy szolgáltatásait keresik. Vagyis a potenciális olvasók fejével kell gondolkozni.
A negyedik lépés az ideális név kiválasztása kapcsán az áhított domain külső szemlélővel történő leellenőriztetése. Persze elsőként nem ár önmagunknak hangosan kiejteni a választott nevet. Amennyiben az kimondva is tetszetős, könnyen kiejthető, egyértelmű, nem tartalmaz obszcén, törvénybeütköző elemeket, akkor az már jó jel. Ezt követően a domaint ajánlott háromféle korosztályba tartozó emberekkel levizsgáztatni (azaz érdemes egy fiatal, egy közép-, illetve egy idős korú embert bevonni a vizsgálatba). A feladat egyszerű: meg kell kérdezni tőlük, mi a véleményük a vágyott domain névről, illetve, hogy egyértelmű e számukra annak üzenete. Ha a válaszok pozitívak, valószínűsíthető, hogy a választott név felhasználóbarát.
Az ötös számú lépés a konkurencia-elemzés. Lényeges a hasonlóságok mellőzése az esetleges versenytársakkal. Hiszen ki szeretné, ha összekevernék őt egy másik domaintulajdonossal, illetve, ha valaki „elvinné az üzletet”. Emellett a hasonlóságok a keresőoptimalizálásnál is problémát okozhatnak és erősen kiéleződő versenyt generálhatnak.
A hatodik lépcsőfok a végződések átgondolása. Hazánkban jellemzően a .hu, a .com, illetve a .eu végződésekkel találkozhatunk, ám ezeken kívül számos egyéb alternatíva is elérhető a leendő domaintulajdonosok számára. Több száz végződés közül lehet választani. A variációk közül tehát biztosan mindenki megtalálja a neki tetszőt, ám fontos odafigyelni arra, hogy a domain a választott végződéssel is könnyen megjegyezhető és emlékezetes legyen.
Egyébként ajánlott az áhított domaint többféle végződéssel is lefoglalni, hiszen ezzel a lépéssel megelőzhetővé válik, hogy ugyanazon nevet más végződéssel elorozzák a versenytársak.
A domain név választás tehát nem könnyű, viszont egy frappáns névben óriási lehetőségek vannak, érdemes tehát kiaknázni az ebben rejlő potenciálokat.